نحوه تشکر از دیگران، از تشکر کلامی تا خرید هدیه

گاهی نشان‌دادن احساسات به کسی که حتی او را خیلی دوست دارید ممکن است سخت باشد. منتها روش های قدردانی مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها از او تشکر و قدردانی کنید.

نحوه تشکر از دیگران، از تشکر کلامی تا خرید هدیه

روش اول: ارتباط مهرآمیز

۱. به او نشان دهید برایتان مهم است

بیان «دوستت دارم» از روش های قدردانی رایج برای نشان‌دادن توجه و ابراز سپاس به دیگری است. روش‌های متعدد بسیاری برای ابراز قدردانی وجود دارد که مستقیم‌تر و خاص‌ترند. این کار مهم است، زیرا هرکس به‌شیوه‌ای متفاوت عشق و دلسوزی را ابزار می‌کند یا آن را می‌پذیرد. هرقدر روش‌های بیشتری برای ابراز تشکر و قدردانی بدانید، شانس بیشتری برای اینکه طرف مقابل آن را واقعی بداند خواهید داشت؛ مثلا می‌توانید عباراتی همچون موارد زیر به‌ کار برید:

  • «از بودن کنار تو لذت می‌برم.»
  • «تو یکی از بهترین دوست‌های من هستی.»
  • «از کاری که برایم انجام دادی واقعا سپاسگزارم.»

۲. به او اعتماد کنید

گاهی می‌توانید با اعتماد کردن به دیگری، قدردانی‌تان را نشان دهید. یکی از روش های قدردانی این است که با طرف مقابلتان راحت باشید و به او حرف‌هایی را بگویید که به کس دیگری نمی‌گفتید. اجازه دهید او به شما نزدیک شود و بدین‌ترتیب او متوجه قدردانی‌تان می‌شود. می‌توانید به او داستانی از دوران کودکی‌تان را که واقعا برایتان مهم است و تا به حال به کسی نگفته‌اید بگویید.

۳. با او همدلی کنید

افرادی که شما به آنها ابراز قدردانی می‌کنید باید بتوانند به شما اعتماد هم داشته باشند. به آنها نشان دهید برای زندگی‌شان ارزش قائلید و با آنها ارتباط عاطفی واقعی برقرار کنید. هرگز کسی را که احساسات و عواطف خود را به شما نشان می‌دهد دست نیندازید؛ چراکه این کار موجب شرمندگی و پاپس‌کشیدن او می‌شود. بارها و بارها به او نشان دهید که به‌خاطر وجود خود او کنارش هستید تا با این روش احساس قدردانی و تشکرتان را به او نشان داده باشید. این رفتار شما کاری می‌کند که او هم در مقابل قدردانتان باشد.

مثلا اگر فردی از نزدیکانتان با شکست مواجه شده یا در حال متارکه است، به حمایت شما بسیار نیاز دارد. هرگز او را به‌سبب وضعیتی که در آن گرفتار شده است شماتت و تحقیر نکنید یا با گفتن جملاتی مانند «پیش من گریه نکن، برو یک نفر دیگر را برای گریه پیدا کن!» با او شوخی نکنید. به‌جای این رفتارها، با گفتن جملاتی مانند «می‌دانم در شرایط سختی هستی، چه کاری می‌توانم برایت انجام بدهم تا حالت خوب شود؟» از او حمایت کنید.

۴. او را همان‌گونه که هست بپذیرید

اگر واقعا قدردان کسی هستید، باید او را همان‌گونه که هست بپذیرید. شما نمی‌توانید دیگران را به میل خودتان مجبور به تغییر کنید. این کار باعث می‌شود آنها احساس بی‌ارزش‌بودن و طردشدگی کنند. اگر موافق کاری که انجام می‌دهند یا عقاید و گفته‌هایشان نیستید، به‌جای اینکه آنها را وادار به کاری کنید که می‌خواهید، فقط موافقت یا مخالفت‌تان را اعلام کنید. این نوع رفتار احترام‌آمیز با شخص یکی از روش های قدردانی است که نشان می‌دهد حتی وقتی در خصوص موضوعی خاص موافق او نیستید بازهم قدردان او هستید.

مثلا اگر دوستی دارید که عقاید سیاسی‌تان هم‌سو نیست، احتمالا نمی‌توانید نظر او را عوض کنید؛ زیرا همان‌قدر هم او می‌خواهد نظر شما را تغییر دهد. به‌عبارت دیگر، اگر دائما تلاش کنید ایده او را عوض کنید، به رابطه دوستی خودتان صدمه می‌زنید. به‌جای این رفتار، مخالفت‌ها را بپذیرید و دیگر حرفی از آن موضوع‌ها به میان نیاورید.

۵. قدردانی‌تان را نشان دهید

ما گاهی آن‌قدر گرفتار و درگیر زندگی می‌شویم که قدردانی از دوستان و عزیزانمان را فراموش می‌کنیم. ما معمولا وجود هر چیزی یا هر کسی را که در زندگی داریم بدیهی می‌دانیم و البته این کار را هرگز عمدی انجام نمی‌دهیم؛ بنابراین سپاسگزار وجود عزیزانتان باشید و برای ابزار این قدردانی روش‌هایی بیابید، مثلا:

  • می‌توانید دفتری برای نوشتن مواردی که قدردان آنها هستید اختصاص دهید و بعد آن را با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید؛
  • سعی کنید از عزیزانتان به‌خاطر کارهایی که انجام داده‌اند، حتی کارهای کوچک، تشکر کنید (مثلا بگویید «مرسی که ظرف‌ها را شستی. واقعا کمک تو برایم ارزش دارد»)؛
  • به عزیزتان بگویید «دوستت دارم» یا برای او یادداشتی بگذارید و به او بگویید که وجودش چقدر برای شما مهم است و او لبخند به لب‌هایتان می‌آورد یا به زندگی‌تان معنا می‌بخشد.

۶. از او تعریف کنید

یکی دیگر از ساده‌ترین روش های قدردانی از دیگران، تعریف کردن از آنهاست. وقتی از بهترین خصوصیات فردی تعریف و تمجید می‌کنید، در واقع به او می‌گویید آن ویژگی‌ها توجهتان را جلب کرده و قدردان آنها هستید. مراقب باشید این کار را بیشتر مواقع انجام دهید؛ مثلا می‌توانید به او بگویید:

  • «تو بی‌نظیری.»
  • «به نظرم زیبا هستی.»
  • « خیلی مهربان و دلسوز هستی.»

روش دوم: استفاده از ارتباطات غیرکلامی

۱. وقتی به کمک نیاز دارند کمکشان کنید

تشکر و قدردانی واقعی را زمانی می‌توانید به کسی نشان دهید که وقتی او نیاز دارد کنارش باشید. اگر شخصی که قدردان او هستید از شما کمک خواست، هر کاری می‌توانید، برای کمک به او انجام دهید. اگر می‌دانید روزهای سختی را پشت سر می‌گذراند، تا جایی که می‌توانید تلاش کنید کاری برای او انجام دهید؛ مثلا اگر او در وضعیت سختی گرفتار شده است، می‌توانید به او در تهیه غذا یا انجام‌دادن برخی از کارهای خانه کمک کنید.

۲. تماس فیزیکی داشته باشید

تشکر کردن از طریق تماس فیزیکی

تماس فیزیکی داشتن معمولا نشان می‌دهد شما به کسی اهمیت می‌دهید و قدردان وجود او هستید. معمولا دوستان صمیمی یا افراد نزدیک خانواده‌تان از درآغوش‌کشیدن، گرفتن دست یا تماس‌های فیزیکی محبت‌آمیز دیگر استقبال می‌کنند. البته اگر می‌خواهید دست او را بگیرید یا او را در آغوش بکشید، باید مطمئن باشید که او هم راغب است و هرگز این کار را با اجبار انجام ندهید.

۳. پیام بفرستید

هیچ‌چیز به‌خوبی ارتباط رودررو نیست؛ اما امروزه بیشتر تعاملات روزانه‌ ما با کمک تلفن و ایمیل و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. بدین ترتیب خیلی راحت می‌توانیم به عزیزان خود دسترسی داشته باشیم. یک پیامک برای او بفرستید و به او بگویید که چقدر برایتان اهمیت دارد.

  • ارسال پیام متنی یا صوتی یا تصویری روشی سریع و بسیار آسان است. با این روش می‌توانید احساس‌ قدردانی‌تان را نسبت به دیگری نشان دهید؛
  • برای او پیامکی حاوی «از شما قدردانی می‌کنم» یا «عاشقت هستم» بفرستید. پیام صوتی کوتاهی بفرستید و در آن بگویید «دلم برایت تنگ شده» یا «برای دیدنت لحظه‌‌شماری می‌کنم».

۴. هنگام صحبت به چشم‌های آنها نگاه کنید

یکی از روش های قدردانی ارتباط چشمی است. وقتی با کسی صحبت می‌کنید، شش‌دانگ حواستان به او باشد. این کار باعث می‌شود متوجه شوند که به آنها اهمیت می‌دهید و قدردان‌شان هستید. هنگام حرف‌زدن یا گوش‌کردن به چشم‌هایشان خیره شوید و نشان دهید که کاملا جذب صحبت‌هایشان شده‌اید.

روش سوم: مدبرانه رفتار کنید

۱. از جروبحث دوری کنید

مشاجره هر رابطه‌ای را به‌مرور زمان از بین می‌برد. تا جایی که می‌توانید و به هر قیمتی که شده جلوی هر مشاجره‌ای را بگیرید. اگر موضوعی بی‌اهمیت است، ارزش آن را ندارد که به احساسات طرف مقابلتان صدمه بزنید. وقتی نوع گفت‌وگو بر سر مسائل مختلف را عاقلانه انتخاب ‌می‌کنید، بدین ترتیب قدردانی‌تان را به او نشان می‌دهید. اگر کسی به شما جمله‌ای مانند این گفت که «امروز موهایتان به‌هم‌ریخته است»، ارزشی ندارد این موضوع را دست‌مایه جروبحث کنید. البته اگر کسی پولی از شما دزدیده‌ باشد، باید بتوانید گفت‌وگویی سازنده درمورد مرزها و محدودیت‌ها داشته باشید!

۲. عذرخواهی کنید

یکی دیگر روش های قدردانی که به‌سادگی فراموش می‌شود، عذرخواهی‌کردن است. اگر با دوست یا عزیزتان مشاجره‌ای داشتید، عذرخواهی کنید. این کار نشان می‌دهد بابت این اختلاف‌نظر کمی هم خودتان مقصر هستید و آن‌قدر به او احترام می‌گذارید که این را اعتراف کنید.

۳. آنها را شگفت‌زده کنید

شگفت‌زده‌کردن دیگران نشان می‌دهد به آنها فکر کرده‌اید. در ضمن، این کار نشان می‌دهد آنها را آن‌قدر می‌شناسید که بتوانید با چیزی که موردعلاقه‌شان هست آنها را شگفت‌زده کنید. این کار می‌تواند خرید هدیه غیره‌منتظره، غذایی که دوست دارند یا دعوت به سفر باشد. با این روش به آنها نشان می‌دهید واقعا قدردان آنها هستید.

مثلا وقتی بیرون هستید، به رستوران موردعلاقه آنها بروید یا غذای موردعلاقه دوستتان را برایش بخرید و بدین ترتیب قدردانی و تشکرتان را به او نشان دهید. وقتی از سفر برمی‌گردید و برای کسی سوغاتی کوچکی می‌آورید، او احساس می‌کند قدر او را می‌دانید و این کار به او نشان می‌دهد به فکر او بوده‌اید.

۴. به افرادی که قدردانشان هستید کمک کنید

وقتی فردی که برایش اهمیت قائلید به کمکتان نیاز دارد، خیلی مهم است برای او وقت بگذارید. گاهی باید هر کاری را که دستتان است کنار بگذارید و به‌سرعت به کمکش بروید. همیشه باید در برابر کسانی که قدردان محبت‌های آنها هستید، احساس مسئولیت کنید. در غیر این صورت، آنها احساس می‌کنند برایتان اهمیتی ندارند؛ اگر یکی از دوستانتان آخر هفته به کمکتان نیاز دارد، باید برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که بتوانید کمکش کنید.

۵. به افرادی که به آنها اهمیت می‌دهید توجه کافی نشان دهید

وقتی کنار یکی از نزدیکان و دوستان صمیمی‌تان هستید، تمام توجهتان را به آن لحظه معطوف کنید. هرگز هنگام صحبت با او به سراغ تلفن یا تلویزیون نروید. با دل‌وجان به حرف‌های او گوش دهید و صادقانه نشان دهید که دوست دارید صحبت‌های او را بشنوید؛ مثلا اگر همراه والدینتان ناهار می‌خورید، تلفن همراهتان را خاموش کنید. از قدرت تماس استفاده کنید. اگر فردی، دوست یا خویشاوند نزدیکتان است، گاهی با محبت به شانه‌های او بزنید، او را بغل کنید یا گونه‌اش را ببوسید.

شما چه فکری دارید؟ از میان انواع روش های قدردانی شما کدام‌یک را بیشتر می‌پسندید؟ ایده یا پیشنهادی دارید که در این مطلب به آن اشاره نشده باشد؟ خواندن آن مایه خوشحالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی